Oleh: Nazihah Shafiqah binti Jainal
Unit: PPISMP PAKK JUN 2013
Saya bersyukur ke hadrat Illahi kerana kerja kursus Kemahiran Belajar (GKB 1053) yang
diedarkan oleh pensyarah Encik Hamzah
bin Dollah telah berjaya disiapkan dalam
tempoh yang telah ditetapkan. Ketika saya mendapat tugasan ini, saya merasakan
tugasan ini sebagai satu bebanan. Tambahan pula saya tidak mempunyai pengalaman
dalam menjalankan kerja kursus sebelum ini dan ini adalah pengalaman pertama
saya sebagai seorang pelajar IPG dalam membuat tugasan ini. Walau bagaimanapun,
bebanan ini tidak menghalang saya untuk menjalankan tugasan ini sebaliknya ia
menjadi satu momentum bagi saya menyiapkan kerja kursus ini dengan sempurna.
Untuk tugasan yang pertama ini, saya jadikan ia sebagai satu titik permulaan
perjalanan saya sebagai seorang guru pada masa akan datang.
Pertama sekali, diucapkan terima kasih
kepada pensyarah pemimpin yang tidak lokek ilmu dalam membantu saya dan rakan
seperjuangan dalam menjalankan kerja kursus ini untuk menghasilkan kerja yang
berkualiti. Ucapan terima kasih juga kepada rakan-rakan saya yang turut
membantu dalam berkongsi ilmu dan dapatan bahan yang dapat membantu penulis
untuk mengolah sesuatu isu dengan lebih berkesan.
Variasi
pengalaman dan input ilmiah yang saya alami dalam menghasilkan kerja kursus ini
ialah semasa proses pencarian maklumat. Semasa proses ini berlaku, saya
menggunakan medium internet dan buku ilmiah untuk mencari maklumat berkaitan teknologi
maklumat. Saya melakukan pencarian maklumat dengan membuka
laman web yang berbagai untuk mendapatkan maklumat yang sahih dan tepat bagi
menjelaskan konsep tersebut dengan lebih jelas. Dalam proses untuk menghasilkan
blog, saya telah mengaplikasikan semula apa yang saya telah pelajari mengenai
Information and Communication Technology (ICT) semasa berada di sekolah
menengah dahulu dalam kerja kursus ini. Secara tidak langsung, tugasan ini
dapat meningkatkan lagi pengetahuan ICT saya dengan input-input baru yang saya
dapati melalui Internet dan rakan-rakan saya yang turut membantu. Dalam
penghasilan blog, memerlukan kreativiti saya untuk menyesuaikan reka bentuk
blog saya dengan templat yang menarik dan sesuai, penambahan navigasi dan
gadget yang sesuai seperti jam digital dan kalendar digital.
Selain
itu, pengalaman semasa menjalankan kerja kursus ini khususnya dalam penulisan
reflektif yang memerlukan saya membuat laporan mengenai maklumat tambahan yang
diperolehi dan kelemahan dalam menjalankan kerja kursus ini. Penulisan
reflektif ini telah membantu saya dalam menggunakan kosa kata, tatabahasa dan
ejaan dengan betul dalam esei. Ia juga meningkatkan keupayaan saya untuk
mengembangkan idea dengan jelas dan teratur.
Masalah
yang saya hadapi semasa menghasilkan kerja kursus ini ialah kekangan masa dan
kesibukan dengan komitmen lain. Setiap kursus memberikan tugasan untuk
diselesaikan seperti pembentangan berkumpulan, ISL dan tugasan kerja kursus
subjek lain. Dalam merangkumi permasalahan ini, saya telah membahagikan masa
dengan efisien untuk setiap subjek agar setiap tugasan yang diberi dapat
diselesaikan dengan baik dan dihantar tepat pada tarikh serahan kerja kursus.
Hal ini kerana, sebagai seorang bakal guru kita seharusnya lebih bersedia untuk
menghadapi cabaran dan seterusnya dapat menyelesaikan perkara tersebut. Andai
cabaran dan bebanan ini sudah dirasakan berat, bagaimana pula untuk kita
menghadapi jalan berliku untuk membentuk saf kepimpinan negara dalam melahirkan
murid yang berdisiplin dan seimbang dari aspek rohani, intelek, emosi dan
jasmani selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara.
Selain itu, masalah lain yang saya hadapi
ialah kekurangan maklumat dari sumber buku dan bahan ilmiah. Saya mengatasi masalah ini dengan memperbanyakkan
sumber dari web untuk menghasilkan blog dan penulisan reflektif yang baik.
Tugasan
ini juga membantu saya mengurus masa dengan baik. Sebagai seorang pelajar IPG ,
pengurusan masa adalah perkara yang sangat penting yang perlu
dititikberatkan. Guru perlu melaksanakan
tuntutan yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dan kadang
kala terdapat sebahagian guru yang tidak pandai membahagikan masa antara
kerjaya dan keluarga atau sosial
sehingga tugas yang diberikan tidak dapat diselesaikan tepat pada masanya. Kita
sedia maklum bahawa guru di sekolah terlalu sibuk dengan tugas yang telah
dibebankan ke atasnya. Saya melakukan pemerhatian berdasarkan ibu bapa saya
yang kedua-duanya bekerja sebagai guru dan melihat mereka melakukan pelbagai
tugas seperti aktiviti kokurikulum, pengurusan bilik darjah dan hal ehwal
murid. Menurut Dr. Yusof al-Qardawi (1986:11), para ulama’ tafsir menyatakan bahawa tujuan Allah S.W.T bersumpah dengan
nama-nama makhluk ciptaanNya, seperti
bersumpah dengan nama-nama hari untuk menerangkan kepada manusia supaya manusia menganggap betapa bernilai dan
berharganya masa dalam kehidupan dan
kesan-kesan daripada peredaran masa. Pepatah Melayu telah
mengibaratkan
“ Masa itu Emas ” . Beliau juga memetik Pepatah Arab iaitu
الوقت اكلس يف ان مل تقطعه قطعك
Maksudnya: “ Masa itu seperti pedang, jika kamu tidak
memotongnya,
dia pula akan memotong kamu ”
Pepatah
Melayu dan Pepatah Arab itu telah menjelaskan bahawa sebagai seorang bakal
guru, kita seharusnya menghargai dan menguruskan masa dengan efisien dan
bukannya datang ke sekolah hanya untuk berbual dengan guru lain.
Input lain yang saya dapat ialah
kemahiran dalam ICT. Kita sedia maklum bahawa ICT sangat penting dalam
pendidikan secara terbuka, sistem pendidikan jarak jauh dan sistem pendidikan
secara talain. ICT juga memainkan
peranan sebagai alat bantuan mengajar.
Teknologi seperti video, CD, DVD dan pendrive juga membantu menyimpan
bahan pembelajaran dengan mudah dan senang di bawa ke mana-mana sahaja. Penggunaan ICT atau bahan multimedia juga
membantu pengajaran dengan menyelitkan unsur-unsur yang melibatkan penggunaan
pelbagai deria seperti audio, grafik, animasi, video dan teks dalam satu medium
komunikasi. Proses penyampaian maklumat
akan menjadi lebih efektif dan pelajar dapat menerima pelajaran dengan mudah.
Kesimpulannya, setiap bakal guru termasuk diri saya perlulah mahir dalam penggunaan
ICT untuk memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran di kelas. Selain itu, input lain mengenai ICT yang saya
dapat ialah mengenai penggunaan Microsoft Excel. Aplikasi ini memudahkan guru
untuk membuat data-data mengenai penilaian dalam peperiksaan mahupun ujian. Perisian
Microsoft Word dan Microsoft PowerPoint juga membantu guru untuk menyampaikan
proses pembelajaran dengan lebih efisien.
Akhir
sekali, penulisan refleksi ini merupakan pengalaman pertama saya dan di akui
refleksi ini mampu memberi ruang dan peluang kepada saya untuk menimba sebanyak mana ilmu bagi meningkatkan
keupayaan diri saya, mendapat ilmu baru, lebih peka terhadap persekitaran ,
kerjaya sebagai seorang guru dan mengambil seberapa banyak ilmu yang
berguna. Saya harap dapat menambahbaikan penulisan refleksi ini dari masa ke semasa dan pengalaman yang
dimiliki dalam menghasilkan kerja kursus ini dapat terus dikembangkan dan
digunakan semaksimum mungkin serta diaplikasikan di sekolah nanti. Sekian.
SISTEM PENTAKSIRAN
Salam alaik..
Hari ni nak kongsi tentang sistem terhadap pentaksiran iaitu sub topik dalam kemahiran belajar..
Maksud pentaksiran
Noraini Idris (2005) menyatakan pentaksiran merupakan sebahagian daripada aktiviti penilaian yang melibatkan suatu proses pengumpulan maklumat secara berterusan dengan tujuan untuk menguji hipotesis , membuat keputusan dan mengemukakan soalan.
Pentaksiran terbahagi kepada 3 iaitu:
PENTAKSIRAN SEBAGAI PEMBELAJARAN (ASSESMENT AS LEARNING)
Pentaksiran sebagai pembelajaran bermaksud proses membentuk dan menyokong metakognisi bagi setiap murid. Pentaksiran ini memberi tumpuan terhadap peranan murid sebagai penghubung yang kritikal antara pentaksiran dan pembelajaran. Apabila murid bersifat aktif, terikat dengan pembelajaran dan berupaya menjadi pentaksir yang baik, biasanya mereka memahami dan berupaya mengesan informasi dan maklumat, menghubungkaitkan informasi bermaklumat kepada pengetahuan berkaitan dan menggunakan untuk tujuan pembelajaran.
PENTAKSIRAN UNTUK PEMBELAJARAN ( ASSESMENT FOR LEARNING)
Pentaksiran untuk pembelajaran bermaksud membolehkan guru mendapat informasi bagi tujuan memodifikasikan dan mempelbagaikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Ianya memaklumkan cara dan kaedah kebiasaan pembelajaran murid dan mengenal pasti corak serta jalan yang diambil oleh murid dalam pembelajaran mereka. Ia memerlukan rekabentuk yang teliti dari guru agar informasi hasilan keputusan dapat menentukan bukan sahaja apa yang diketahui oleh murid tetapi turut mendapat pandangan mendalam bagaimana, bila dan sama ada murid sudah boleh mengaplikasi apa yang mereka tahu atau pelajari dalam pembelajaran.
PENTAKSIRAN KEPADA PEMBELAJARAN ( ASSESMENT OF LEARNING)
Pentaksiran ini adalah berbentuk sumatif secara semulajadi dan digunakan untuk memastikan apa yang diketahui dan apa yang murid boleh lakukan, mendemostrasikan sama ada mereka berjaya mendapatkan atau memahami kehendak hasilan kurikulum serta kebiasaannya, menunjukkan bagaimana mereka ditempatkan atau diletakkan dan dihubungkaitkan dengan yang lain. Guru memberi tumpuan dan penekanan dalam memastikan mereka menjalankan dan menggunakan pentaksiran bagi tujuan memberikan dan membekalkan kenyataan yang tepat dan bermakna terhadap kebolehan murid.
PENTAKSIRAN SEBAGAI PEMBELAJARAN (ASSESMENT AS LEARNING)
Pentaksiran sebagai pembelajaran bermaksud proses membentuk dan menyokong metakognisi bagi setiap murid. Pentaksiran ini memberi tumpuan terhadap peranan murid sebagai penghubung yang kritikal antara pentaksiran dan pembelajaran. Apabila murid bersifat aktif, terikat dengan pembelajaran dan berupaya menjadi pentaksir yang baik, biasanya mereka memahami dan berupaya mengesan informasi dan maklumat, menghubungkaitkan informasi bermaklumat kepada pengetahuan berkaitan dan menggunakan untuk tujuan pembelajaran.
PENTAKSIRAN UNTUK PEMBELAJARAN ( ASSESMENT FOR LEARNING)
Pentaksiran untuk pembelajaran bermaksud membolehkan guru mendapat informasi bagi tujuan memodifikasikan dan mempelbagaikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Ianya memaklumkan cara dan kaedah kebiasaan pembelajaran murid dan mengenal pasti corak serta jalan yang diambil oleh murid dalam pembelajaran mereka. Ia memerlukan rekabentuk yang teliti dari guru agar informasi hasilan keputusan dapat menentukan bukan sahaja apa yang diketahui oleh murid tetapi turut mendapat pandangan mendalam bagaimana, bila dan sama ada murid sudah boleh mengaplikasi apa yang mereka tahu atau pelajari dalam pembelajaran.
PENTAKSIRAN KEPADA PEMBELAJARAN ( ASSESMENT OF LEARNING)
Pentaksiran ini adalah berbentuk sumatif secara semulajadi dan digunakan untuk memastikan apa yang diketahui dan apa yang murid boleh lakukan, mendemostrasikan sama ada mereka berjaya mendapatkan atau memahami kehendak hasilan kurikulum serta kebiasaannya, menunjukkan bagaimana mereka ditempatkan atau diletakkan dan dihubungkaitkan dengan yang lain. Guru memberi tumpuan dan penekanan dalam memastikan mereka menjalankan dan menggunakan pentaksiran bagi tujuan memberikan dan membekalkan kenyataan yang tepat dan bermakna terhadap kebolehan murid.
xoxo
No comments:
Post a Comment