Sunday 22 September 2013

Sistem terhadap pentaksiran

Salam alaik..
Hari ni nak kongsi tentang sistem terhadap pentaksiran iaitu sub topik dalam kemahiran belajar..

Maksud pentaksiran
Noraini Idris (2005) menyatakan pentaksiran merupakan sebahagian daripada aktiviti penilaian yang melibatkan suatu proses pengumpulan maklumat secara berterusan dengan tujuan untuk menguji hipotesis , membuat keputusan dan mengemukakan soalan.

Pentaksiran terbahagi kepada 3 iaitu:

PENTAKSIRAN SEBAGAI PEMBELAJARAN (ASSESMENT AS LEARNING)

Pentaksiran sebagai pembelajaran bermaksud proses membentuk dan menyokong metakognisi bagi setiap murid. Pentaksiran ini memberi tumpuan terhadap peranan murid sebagai penghubung yang kritikal antara pentaksiran dan pembelajaran. Apabila murid bersifat aktif, terikat dengan pembelajaran dan berupaya menjadi pentaksir yang baik, biasanya mereka memahami dan berupaya mengesan informasi dan maklumat, menghubungkaitkan informasi bermaklumat kepada pengetahuan berkaitan dan menggunakan untuk tujuan pembelajaran.

PENTAKSIRAN UNTUK PEMBELAJARAN ( ASSESMENT FOR LEARNING)

Pentaksiran untuk pembelajaran bermaksud membolehkan guru mendapat informasi bagi tujuan memodifikasikan dan mempelbagaikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Ianya memaklumkan cara dan kaedah kebiasaan pembelajaran murid dan mengenal pasti corak serta jalan yang diambil oleh murid dalam pembelajaran mereka. Ia memerlukan rekabentuk yang teliti dari guru agar informasi hasilan keputusan dapat menentukan bukan sahaja apa yang diketahui oleh murid tetapi turut mendapat pandangan mendalam bagaimana, bila dan sama ada murid sudah boleh mengaplikasi apa yang mereka tahu atau pelajari dalam pembelajaran.

PENTAKSIRAN KEPADA PEMBELAJARAN ( ASSESMENT OF LEARNING)

Pentaksiran ini adalah berbentuk sumatif secara semulajadi dan digunakan untuk memastikan apa yang diketahui dan apa yang murid boleh lakukan, mendemostrasikan sama ada mereka berjaya mendapatkan atau memahami  kehendak hasilan kurikulum serta kebiasaannya, menunjukkan bagaimana mereka ditempatkan atau diletakkan dan dihubungkaitkan dengan yang lain. Guru memberi tumpuan dan penekanan dalam memastikan mereka menjalankan dan menggunakan pentaksiran bagi tujuan memberikan dan membekalkan kenyataan yang tepat dan bermakna terhadap kebolehan murid.


xoxo


No comments:

Post a Comment